Dit verhaal schrijven zij aan de hand van de sprekende beelden van De Kracht van Rotterdam, een stadsexpositie en fotowedstrijd waar ieder jaar jonge getalenteerde fotografen aan bijdragen. Met de handvatten die zij in twee gastlessen van een auteur aangereikt krijgen, schrijven de leerlingen een kort verhaal van maximaal vijfhonderd woorden. Op de Dag van de Literatuur op 28 maart in de Doelen te Rotterdam wordt net als bij voorgaande edities een bloemlezing door enkele leerlingen voorgedragen.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de doelstellingen van Kort Rotterdams?
  • Het stimuleren van vaardigheden als analytisch vermogen, reflectie en nauwkeurig formuleren in de Nederlandse taal bij leerlingen in de bovenbouw van havo/vwo;
  • Het ontwikkelen van literaire competenties als het creatief schrijven (fictieve korte verhalen);
  • Het enthousiasmeren van jongeren en het plezier brengen in het omgaan met taal;
  • Het opleveren van een tastbaar eindresultaat: een bloemlezing van alle ingezonden verhalen worden verwerkt op ‘foam’-posters die in de betreffende scholen worden tentoongesteld;
  • Het actief laten participeren door jongeren in het project o.a. door voor te dragen tijdens de Dag van de literatuur.

Tijdens de eerste gastles krijgen de leerlingen een introductie van een auteur en krijgen ze tips en handvatten mee voor het schrijven van het eigen verhaal. Ze krijgen dan ook de foto’s van De Kracht van Rotterdam te zien waarop zij het eigen verhaal kunnen inspireren. De auteur voorziet vervolgens alle verhalen van passende feedback alvorens deze terug te geven aan de leerling voor herziening. De tweede gastles is een praktische workshop waarin de verhalen geperfectioneerd worden.

Op de Dag van de Literatuur wordt een bloemlezing van de ingezonden verhalen gepresenteerd. In totaal worden vijf verhalen uitgekozen voor deze voordracht.

Deel deze pagina: